גניבת זרע

אבות בעל כורחם  |  גניבת זרע

ביום בהיר אחד גבר מקבל שיחת טלפון מאישה אשר קיימה עימו קשר מיני, כאשר בשיחה היא מודיעה לו שהוא אבא לילד שהיא נושאת ברחמה. ההלם עבורו גדול והוא אינו יודע כיצד להתמודד עם הסוגיה.

אם הגבר נזהר בקיום יחסי המין אז הוא ישאל אותה כיצד היא נכנסה להריון, והיא תשיב בתירוצים לרוב ובעיקר תאשים את הגבר בכך. אם הגבר לא נזהר, אז הוא ירגיש מידה מסוימת של אשמה, ובכל מקרה הוא יעשה כל מאמץ בכדי לשכנע אותה לעשות הפלה מהטעם שהבאת ילד למסגרת היחסים הנוכחית בניהם איננה מתאימה. לרוב מאמצים אלו אינם נושאים פרי והאישה תמשיך את ההיריון עם או בלי תמיכתו של הגבר.

לעיתים האישה תתרחק מהגבר במהלך ההיריון ולעיתים היא תתקרב. לעיתים היא תבטיח לגבר שלא ידאג לכלום משום שהיא לא תתבע אותו לאבהות ומזונות, בכדי להרגיע אותו. אולם במציאות זה רק עניין של זמן עד שהאישה תגיש נגד הגבר תביעה לאבהות ותדרוש ממנו לקבל מזונות בהסכמה או בהגשת תביעה לבית המשפט.

בעצם, מבין שלל המקרים אשר נופלים תחת הכותרת אבות בעל כורחם בולט בחריפותו מעשה של גניבת זרע אשר על אף חריגותו הוא מכיל קושי מערכתי מובנה להתמודד איתו. למעשה, ככל שעובר זמן רב יותר מיום כניסת האישה להריון ועד שהגבר מגיש נגדה תביעה לגניבת זרע, כך הסיכוי שלו להצליח לזכות בתביעה הולך ופוחת. לפיכך חשוב מאוד לגבר לקבל יעוץ מתאים ברגע שנודע לו על ההיריון של האישה, שאז יגדלו סיכויו להצליח.

יצוין שבתי המשפט כבר חייבו בעבר נשים לפצות גברים על גניבת זרע ולפיכך, אין לגבר לחשוב מלכתחילה שהכל אבוד.

גניבת זרע בהגדרה

'גניבת זרע' הנו ביטוי אשר מורכב משתי מילים. המילה הראשונה הינה "גניבה". והמילה השנייה הנה "זרע".

גניבה הנה עבירה פלילית אשר דינה הינו מאסר עד שלוש שנים, והיא מוגדרת בסעיף 383 לחוק העונשין בשני סעיפים:

  1. נוטל ונושא דבר הניתן להיגנב, בלי הסכמת הבעל, במרמה ובלי תביעת זכות בתום לב, כשהוא מתכוון בשעת הנטילה לשלול את הדבר מבעלו שלילת קבע.
  2. היותו מחזיק כדין דבר הניתן להיגנב, בפיקדון או בבעלות חלקית, הוא שולח יד בו במרמה לשימושו שלו או של אחר שאינו בעל הדבר.

זרע של גבר מיוצר בגופו, אין חולק שזכות היוצרים עליו שייכת לו, והדבר חוסה על נקלה תחת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

אם כן, זרעו של הגבר הוא קניינו האישי והגניבה הינה מעשה פלילי אסור על פי לשון החוק. לכן לכאורה כאשר נמצאו ראיות אשר יוכיחו את האמור בסעיף 383 רבתי לחוק, לא נראה שתהיה בעיה מיוחדת להתמודד עם גניבת זרע. אלא שכאן, דווקא החיבור בין הגניבה, הזרע, ההמצאות שלו והתוצר שלו הם אלו אשר יוצרים את הבעיה האמיתית.

ראיות על גניבת זרע במישור הפלילי

הרשעה במעשה פלילי מצריכה הבאת ראיות שיוכיחו מעל לכל ספק סביר את אשמתו של האדם אשר נחשד בעבירה. יחסי מין בין בני זוג מתקיימים בדרך כלל בחדרי חדרים, כך שהיכולת של גבר להציג ראיה חותכת להוכחת גניבת זרע איננה גדולה. אישה שתכנס להריון תוכל לטעון טענות הגנה רבות ובעודה מצביעה על הגבר כאשם בכך שלא נזהר בשמירה על זרעו.

ראיות על גניבת זרע במישור האזרחי

ראיות במישור האזרחי הינן קלות יותר להשגה משום שהוכחת תביעה מתקבלת על בסיס הסתברותי. דיי לגבר שיציג ראיות ביותר מחמישים אחוז בכדי לבסס את תביעתו. אך גם כאן, אף שפחות, קשה מאוד להשיג ראיות לגניבת זרע.

גניבת זרע בהקשר להמשך ההיריון של האישה

ואפילו אם ניתן להוכיח גניבת זרע במישור הפלילי ו/או במישור האזרחי, הרי שזכותה של האישה על גופה גוברת על זכותו של הגבר להימנע מלהיות אב, ולכן לא ניתן לחייב את האישה בהפלה. 

גניבת זרע בהקשר ליחסים בין האב לבין הילד

כל טענה שיעלה האב בסוגיית הגניבה של האם, אף אם היא הוכחה, לא תעזור לאב לצאת מהמחויבות שלו להכיר באבהות על הילד ולשלם את מזונותיו משום שהנורמה בישראל מכירה בזכויות הילד לתבוע את האב לסיפוק צרכיו הפיזיים והחברתיים. לפיכך, הגבר יחויב להכיר באבהותו על הילד הנולד והוא יחויב לשאת גם במזונותיו על פי החוק. לגבר עומדת כמובן הזכות לערוך בדיקת אבהות.

הגשת תביעת נזיקין כנגד האם על גניבת זרע

כאמור, הוכחת תביעה במשפט האזרחי מתקבלת על בסיס הסתברותי, ולפיכך יכול שתהיה לאב עילה נזיקית כנגד האם אשר תיתבע על ידו בגין הנזק אשר נגרם לו כתוצאה מגניבת הזרע. יש לציין שכמו בכל תביעת נזיקין תעלה גם כאן טענה של רשלנות תורמת.

אמנם קשה לדבר על ילד במונחים של נזק, ברם במקרים לא מעטים נגרם לאבות בעל כורחם ובמיוחד כאשר מדובר במעשה של גניבת זרע טהור נזק כספי ונפשי רב. הנזק הכספי הינו ההוצאה החודשית שהאב מחויב להוציא למזונות הילד, והנזק הנפשי יתבטא בכורח לקבל על עצמו התחייבויות רגשיות וכלכליות שאין לסגת מהן,

למעשה, ככל שמלכתחילה היתה לגבר פחות מעורבות, רצון או מוכנות להביא את הילד לעולם, כך תהיה גם הפגיעה בנפשו קשה יותר. ואין לשכוח שגם לילד עלול להיגרם נזק רב כתוצאה ממעשה גניבת הזרע.

חיוב האם בנזיקין בגין גניבת זרע

כאמור, תביעת נזיקין כנגד האם לשיפוי האב על נזקיו בגניבת הזרע אינה קלה להשגה, אך היא עוד הולכת ונעשית קשה יותר כאשר נכנסת מגבלה משפטית נוספת והיא "טובת הילד". בית המשפט לא יחייב את האם בפיצויים לאב במידה ויסתבר לו שבמידה והאם תידרש לשפות את האב בסכום המזונות שהוא חויב לתת לה בגין הילד, לא יישאר לאם מספיק בכדי לכלכל את הילד, ובכך טובת הילד תפגע.

לסיכום, גניבת זרע מוליכה אבות בעל כורחם במסלול חד סיטרי לאבהות כפויה ומחויבות של מזונות ילדים. ואף על פי כן, בתנאים מאד מסוימים, אשר דורשים בחינה מדוקדקת, ניתן לזכות בתביעת נזיקין כנגד האם על גניבת זרע. בתי המשפט כבר חייבו אימהות לשלם פיצויים לגברים על גניבת זרע כך שאל לו לגבר אב בעל כורחו לקבל את המצב הנתון לפני שקיבל יעוץ מתאים בסוגיה זו.

מומלץ לקרוא את המאמר שלנו והתגובות למאמר בקפה דה מארקר שנכתב תחת הכותרת: "גניבת זרע – נבל ברשות החוק"

שאול נוי

 

אם החלטת לשמור על הזכויות שלך במשפחה ובהליכי גירושין חייג אלינו עכשיו :  03-6132225 

או צור קשר ונחזור אליך בהקדם

סגור לתגובות.