בדיקת אבהות

משמורת ילדים  |  אפוטרופסות  |  הורות  |  הורות משותפת  |  משמורת ילדים משותפת  |  אבהות  |  בדיקת אבהות  |  בדיקת מסוגלות הורית | משמורת ילדים לאב לאחר גירושין

הקדמה

החשיבות שיש למוצאו ויחוסו של האדם נודעה כבר לפני אלפי שנים. לרוב אין בעיה לדעת מי אימו של הילד משום שברוב המקרים יש עדויות על ההיריון והלידה. אך לגבי האב, לא תמיד ידועה זהותו מאחר ויחסי מין נעשים בהסתר ובין מחזור למחזור של אישה היא יכולה לקיים יחסי מין עם יותר מגבר אחד כך שגם היא עצמה איננה יכולה לדעת תמיד מי האב.

"בדוקי" ו- "שתוקי"

יצוין כי לילד שלא ידעו מי היא אימו קראו "בדוקי", ולילד שלא ידעו מי הוא אביו קראו "שתוקי". כלומר, בהנחה שלא ניתן לבדוק ולדעת מי האם של הילד, יקרא שמו בדוקי, ובהנחה שלא ניתן לדעת בוודאות מי הוא האב של הילד, יקרא שמו שתוקי. שתוקי נקרא משום שמשתיקים את הילד כאשר הוא שואל מי הוא אביו.

רוב הבעילות אחר הבעל

שתוקי נקלע למצב בלתי רצוי משום שזכותו, ככל אדם, לדעת מי הוא אביו ואף חמור מכך, ילד יכול להיות ממזר אשר יחולו עליו על פי הדין העברי הגבלות בנישואין ותפילה. ולפיכך בכדי להתמודד עם הסוגיה חז"ל נדרשו לקבוע הלכות שימנעו מראש אפשרות שיהיה ספק לגבי זהותו של האב.

ראשית נקבע שאין לקיים קשר זוגי ללא נישואין כדת משה וישראל, ושנית, נאסר על אישה לקיים יחסי מין עם גבר אחר שהוא אינו בעלה. שני איסורים אלו נועדו להבטיח כי הילד הוא של בני הזוג ולא תהיה שאלה בדבר.

עוד נקבע על ידי חז"ל הכלל כי גם אם יש ספק קל צריך לומר : "רוב הבעילות אחר הבעל", כלומר רוב יחסי המין של האישה הנשואה יתקיימו עם הבעל ולכן מוכרח שהבעל הוא גם האב.

הלכות אלו נקבעה בכדי שיהיו בעם ישראל פחות ממזרים, משום שעל הממזר חלות הגבלות בנישואין ותפילה לדורי דורות.

בדיקת אבהות

בשנות השבעים לספירה התגלתה אפשרות לצפות קשר משפחתי בין בני אדם באמצעות בדיקה גנטית אשר נודעה גם בשם בדיקת רקמות או בדיקת DNA. בבדיקת רקמות או בדיקת DNA לוקחים את סימני ה- DNA של האישה ושל האיש ומשווים אותם לסימני ה- DNA של הילד וכך ניתן לקבוע ברמת דיוק גבוהה מאוד אם קיימת קרבת דם של הורות בין השניים לבין הילד.

חשש ממזרות

בעקרון, בדיקת אבהות לקטין נעשית בישראל רק באמצעות צו של בית המשפט. התביעה לבדיקת אבהות אמנם יכולה להיות מוגשת לבית המשפט גם על ידי האיש וגם על ידי האישה, ואף בהסכמת הצדדים, אך בית המשפט לא יאשר את הבדיקה במידה והאישה נכנסה להריון בעודה נשואה וזאת בכדי לשמור על זכויות הילד וטובתו שעלולים להיפגע במידה וימצא שהוא איננו בנו של הבעל.

ילד שנולד לאישה יהודייה אשר נשואה לבעל יהודי מגבר יהודי שהוא איננו בעלה נקרא ממזר ועל פי הדין העברי חלות עליו הגבלות בנישואין ובתפילה. לכן, ולו רק מהטעם של חשש ממזרות לא יתאפשר לאישה גם עם הגבר האחר שהוא אינו בעלה לעשות בדיקת אבהות.

מכאן שהבעל יחויב להכיר באבהות ואף לשלם את מזונות הילד לאורך השנים אף שלבני הזוג ידוע או ספק ידוע שהילד לא נולד מהבעל. ולמעשה, האישה הבוגדת תקבע תג מחיר על בגידה לבעל ולילד, ועל אף שהיא זנתה בבעלה היא תצא נקייה מהעניין.

יש מקרים חריגים

עם זאת נודעו מקרים חריגים שבחריגים בהם בית המשפט יאשר בדיקת אבהות לבני זוג כאשר האם התעברה בעודה נשואה, דבר אשר יכול לשפוך אור על יחוסו של הילד ועל הקשר הגנטי שלו, ואם ימצא שהילד הוא אינו של הבעל אז הבעל יהיה כמובן פטור מחובת ההורות כלפי הילד וממזונותיו.

ניתן להוסיף שנודעו גם מקרים בהם נשים הגישו תביעת אבהות כוזבת מה שבסופו עלה להן בהוצאות משפט.

שאול נוי

 

אם החלטת לשמור על הזכויות שלך במשפחה ובהליכי גירושין חייג אלינו עכשיו :  03-6132225 

או צור קשר ונחזור אליך בהקדם

סגור לתגובות.