האם יש לחייב אישה בהוצאות משפט על תביעת אבהות כוזבת?

אישה טענה שגבר מסוים הוא אביו של קטין שנולד לה כתוצאה מקיום יחסים עמו, והיא הגישה נגדו שלש תביעות שונות בשם הקטין לבית המשפט לענייני משפחה. האחת, תביעה לאבהות. השנייה, תביעה למשמורת. והשלישית, תביעה למזונות. הגבר טען בכל אחד מכתבי ההגנה שהקטין אינו שלו משום שלא קיים עם האישה יחסיים מלאים ולפיכך אין סיכוי שהקטין הינו בנו.

עמדתו בא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה שהוגשה בתיק היתה שאין מניעה לברר את דבר אבהותו של הגבר באמצעות בדיקת רקמות משום שאין חשש ממזרות. בדיון שנערך בבית המשפט הסכימו הצדדים לערוך בדיקה גנטית, בית המשפט נתן צו על כך ורשם לפניו את עמדתו של בא כוכו של הגבר לפיה במידה וממצאי הבדיקה יראו שהנתבע אינו מתאים להיות אביו של הקטין הוא עומד על כך שהאישה תשפה את הגבר על כל הוצאותיו ונזקיו בהליך זה.

הצדדים קיבלו צו לבדיקת אבהות, ועל פי ממצאי הבדיקה שנמסרו לצדדים לאחר כשישה חודשים נמצא שהגבר אינו מתאים להיות אביו של הקטין, ולפיכך נדחו כל תביעות האישה. עתה התפנה בית המשפט לדון בדרישת בא כוחו של הגבר לקבל הוצאות משפט וטרחה שנגרמו לגבר לאחר שנגרר בעל כורחו להליך סרק.

בית המשפט פסק: "אפתח באומרי, כי בעלת דין המגישה תביעה לאבהות, מזונות ומשמורת כנגד מי שאינו אבי בנה הקטין, אינה יכולה להימלט מחובת תשלום הוצאות המשפט הריאליות שנגרמו לאותו נתבע."

"החיוב בהוצאות צריך לשקף את הוצאותיו הממשיות של הנתבע בפועל, את חלקו בתשלום הבדיקה הגנטית, אך גם לכלול רכיב מפצה בגין עוגמת הנפש הנגרמת לאותו נתבע שנגרר בעל כורחו להליכים משפטיים, ומעבר לכך נדרש לחשיפת חייו האישיים והפרטיים בפני בית המשפט והצד שכנגד ואף מאפשר נטילת דגימת דם לשם הוכחת טענותיו."

"בעלת דין המגישה תביעה חייבת לקחת בחשבון העובדה, כי ייתכן ובסופו של יום תחויב בתשלום הוצאות משפט לצד שכנגד באם תידחה תביעתה. העובדה שבעל דין מיוצג בידי הלשכה לסיוע משפטי, יש בה לפרקים כדי להצדיק התחשבות בקביעת גובה החיוב בהוצאות משפט, לרבות במקרה דנן, אך בוודאי אינה יכולה להוות שיקול לאי חיוב אוטומטי כל אימת שמובהר כי הייצוג מוסדר מטעם הלשכה לסיוע משפטי."

"בנוסף, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהחיים בצל הגשת תביעה לאבהות גורמים לטלטלה נפשית בקרב כל אדם שלא ידע, כי כתוצאה מיחסים חד פעמיים עם פלונית נולד לו צאצא. כאשר מדובר באדם שכבר הקים משפחה אחרת, ברור שהגשת תביעות כגון אלו שהוגשו כנגדו גורמת לו לנזקים ולמפח נפש, בייחוד מקום שהוא אינו האב…"

לסיכום האמור עד כה דחה בית המשפט את תביעות האישה וגם חייב אותה בתשלום הוצאות משפט בסך של: 12,000 ₪.

מדובר על פסק דין לטובת שמירה על זכויות הגבר במשפחה.

שאול נוי

 

אם החלטת לשמור על הזכויות שלך במשפחה ובהליכי גירושין חייג אלינו עכשיו :  03-6132225 

או צור קשר ונחזור אליך בהקדם

סגור לתגובות.