פתיחת תיק גירושין ברבנות

זכויות הגבר בגירושין

אם נתייחס לגופו של ביטוי הרי פתיחת תיק גירושין ברבנות ולאופן בו הוא נפתח יש השלכות אשר ישפיעו על כל מהלך ההתדיינויות בין בני הזוג לקראת גירושין, על תוצאות הדיונים וכמובן גם על העתיד של כל אחד מבני הזוג והילדים. נעבור בקצרה על הדרכים לפתיחת תיק גירושין ברבנות והאם ניתן ללמוד מהם על זכויות הגבר בגירושין.

פתיחת תיק גירושין ברבנות לצורך אישור הסכם גירושין

במקרים בהם בני זוג מסכימים על כל התנאים לקראת הגירושין כולל הגירושין עצמם, כל שנותר להם הינו לנסח הסכם גירושין, לפתוח תיק גירושים בהסכמה ולאשר את ההסכם בדיון אפילו מול דיין אחד. לאחר שההסכם אושר ובני הזוג יעברו עוד כמה פרוצדורות הלכתיות, הם יוכלו להתגרש וללכת איש לדרכו.

פתיחת תיק גירושין ברבנות לצורך תפיסת סמכות

המערכת המשפטית בכלל אינה מאפשרת לשתי ערכאות לדון באותה סוגיה בכדי שלא תהיה פסיקה שונה באותו נושא בשתי ערכאות, ולכן נקבע כלל של כיבוד ערכאות לפיו הדיון בסוגיה מסוימת מקבילה יתנהל באותה ערכאה בה הוגשה התביעה לראשונה. מכאן נולד המושג מרוץ הסמכויות.

חשוב מאוד לציין כי פתיחת תיק גירושין ברבנות לצורך תפיסת סמכות מוכרת בבתי המשפט, והיא לא תתאפשר ולא תתקבל במידה שתביעת הגירושין לא תהיה כנה ולא תוגש בצורה נכונה על פי פסיקה של בית המשפט העליון. כלומר, אין דיי בפתיחת תיק גירושין ברבנות בכדי להבטיח שהדיון יתנהל אך ורק ברבנות, משום לא עצם פתיחת התיק חשובה אלא התוכן אשר מובנה בתוך התביעה.

פתיחת תיק גירושין ברבנות בהגשת תביעה לגירושין

תביעה לגירושין מוגשת לבית הדין הרבני כאשר אין בין בני הזוג הסכמה להתגרש. במקרים מסוימים יש לגבר יתרון בהגשת תביעה לגירושין ברבנות, ובלבד שהתביעה מכילה את העילות ההלכתיות המתאימות לחייב את האישה בגט. אחרת הגבר יסתכן בחיוב כתובה.

היתרונות אשר ניתנים לגבר בהגשת תביעה לגירושין

הדרך היחידה לחייב אישה בגט הינה בהגשת תביעה לגירושין במזכירות בית הדין הרבני שלהם יש את הסמכות הבלעדית לדון ולפסוק בענייני גירושין בין בני זוג יהודיים. במקרים, עוד לפני פתיחת תיק גירושין, רבים עצם הגשת התביעה והמועד בו היא נפתחת נחשב ליום הקרע בין בני הזוג אשר פועל לטובת הגבר כאשר הזכויות הפנסיוניות שלו גדולות מהאישה בבואם של בני הזוג לערוך חלוקת רכוש בגירושין.

ישנם מקרים בהם לגבר הרבה יותר נוח ונכון לדבר על התנהגות האישה כלפיו והדרך היחידה לעשות  זאת הינה בתביעת גירושין לבית הדין הרבני. זאת משום שבבית המשפט לענייני משפחה כלל לא יקיים דיון בנושא פרט למקרים שהדבר פוגע בילדים על פי עקרון טובת הילד.

אישה נשואה ולא עובדת רשאית לדרוש מזונות אישה. אף שבתי המשפט עברו בשנים האחרונות מעט שינויים בנושא עדיין אישה תוכל לקבל מזונות עבורה הרבה יותר בקלות בבית המשפט לענייני משפחה מאשר בבית הדין הרבני. כך לדוגמא, אישה אשר לא מכבסת לבעלה, לא מגהצת, לא מקיימת איתו יחסיי אישות וכד' לא תהיה זכאית למזונות אישה בבית הדין הרבני, לעומת בית המשפט שעשוי כן לפסוק לה.

פתיחת תיק גירושין ברבנות עם תביעה לשלום בית

כאשר גבר מעוניין לשנות מערכת יחסים רעועה בינו לבית אשתו עליו להציע לה ראשית לפנות לייעוץ זוגי שאם זה יצליח יוביל הדבר לשלום בית ואם לאו, יוביל הדבר לגירושין. אחת הבעיות בעניין זה הינה שבהרבה מקרים פנייה של הגבר אל האישה בדרישה לגשת לייעוץ זוגי נתקלת באטימות ו/או התעלמות, וכך ממשיכה להתקיים בין בני הזוג מערכת יחסים גרועה עד אין קץ, הגם שהיא אינה מובילה לשום מקום.

פתיחת תיק גירושין ברבנות עם תביעה לשלום בית מטרתה להוביל את האישה במסלול שיפוטי מפוקח לדיון בבית הדין הרבני אשר ברוב רובם של המקרים ימליץ לבני הזוג לגשת לייעוץ זוגי. במידה והאישה תסרב לכך, והיא יכולה, בית הדין יתחיל לדון בנושא הגירושין. היתרון של פתיחת תיק גירושין ברבנות עם תביעה לשלום בית הינו בכך שהגבר יכול להתמודד עם אישה שהיא אדישה למצב היחסים בניהם.

מחבר:  שאול מני נוי

אידאה – למען זכויות הגבר במשפחה

למידע נוסף וסיוע ניתן להתקשר אלינו לטלפון מספר :  03-6132225 

או צור קשר בהודעה כתובה ונחזור אליך בהקדם

סגור לתגובות.