האם נכון לחתום על הסכם שלום בית ולחליפין גירושין?

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין הינו הסכם אשר נועד לתת סיכוי אחרון להצלת הנישואין מפני גירושין. ההסכם מורכב משלושה חלקים עיקריים, כאשר חלקו הראשון של ההסכם מגדיר את מצב היחסים בין בני הזוג ומצביע על הרצון המשותף שלהם לתת סיכוי נוסף להמשך הנישואין. בחלק השני של ההסכם מופיעה הסכמת בני הזוג לפנות לייעוץ זוגי או לבצע כל פעולה אחרת אשר תאפשר את הצלת הנישואין בפועל. ובחלק השלישי של ההסכם מופיעות למפרע הסכמות בני הזוג לכל תנאי הגירושין, שיכנסו לתוקף על פי דרישה מצד כל אחד מבני הזוג.

תהליך של גירושים בהסכמה

למעשה, בני זוג שחתמו על הסכם שלום בית ולחליפין גירושין יכולים להצליח לשקם את הזוגיות בדרכים שקבעו, או בכל דרך אחרת, וחלקו השלישי של ההסכם לא יופעל לעולם. אך במידה ואחד מהצדדים מגיע למסקנה לפיה אין עתיד להמשך הנישואין והוא מעוניין להתגרש, די בהודעה לצד השני ו/או פתיחת בקשה לגירושין במזכירת בית הדין הרבני מכוח ההסכם בכדי להעביר את יחסי בני זוג לפרק השלישי של ההסכם, שהוא תהליך של גירושים בהסכמה על כל המשמעויות הכרוכות בכך.

לנסות ולאחות את השבר

יתרונו של הסכם שלום בית ולחליפין גירושין הנו בכך שהוא מאפשר לבני הזוג לנסות ולאחות את השבר שנוצר ביחסים בניהם בשקט יחסי. יחד עם זאת, כאשר אחד מבני הזוג יהיה מעוניין להתגרש, כבר מונח לפני שני בני הזוג הסכם גירושין מפורט אשר יחייב גם את הצד השני. הסכם שלום בית ולחליפין גירושין יכול גם לחסוך התדיינויות ממושכות ויקרות בביהמ"ש לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני.

עו"ד אחד משותף לבני הזוג

חסרונו של הסכם שלום בית ולחליפין גירושין הנו בכך שהוא נערך בדרך כלל על ידי עו"ד אחד משותף לבני הזוג, ולכן הוא עלול לקבוע תנאים מקפחים מדי לאחד מהצדדים ובעיקר לצד אשר מעוניין יותר בשלום הבית. יש גם מיקרים שבהם אחד מבני הזוג חותם על הסכם שלום בית ולחליפין גירושין כאשר הוא כבר נחוש להתגרש וההסכם בא לשמש אותו כקרש קפיצה מהיר להגיע להישגים כספיים על חשבון הצד השני. הצד אשר באמת ובתמים מעוניין בשלום בית יהיה מוכן להשקיע יותר ולוותר, וכך הוא גם ניגרר להסכים לתנאים מקפחים מצידו תמורת הסיכוי לשלום בית.

יחד עם זאת יש לציין שכאשר מדובר בהסכם אשר מקפח את אחד הצדדים, הרי שהוא עוד יכול להחיש את הגירושים, משום שהיתרון אשר מובטח לאחד מבני הזוג בהסכם, עלול לפגום בנכונותו לשתף פעולה מלאה ונקייה בייעוץ הזוגי, וליצור עבורו תמריץ נגדי לשלום בית. 

לבחון בזהירות רבה כל פרט

לכן חשוב לבחון בזהירות רבה כל פרט ותנאי אשר מופיעים בהסכם שלום בית ולחליפין גירושין ויש להתייחס להסכם מראש כהסכם גירושין לכל דבר ועניין. חשוב לזכור שרצון אמתי לשלום בית מצד שני בני הזוג יכול ליתר כל הסכם כתוב, ומקל וחומר שאין הוא מצריך ויתורים מפליגים מצד אחד בלבד. 

לסיכום יש להטעים שהסכם שלום בית ולחילופין גירושין יכול להועיל כאשר הוא נעשה בתום לב מצד שני בני הזוג וכאשר התנאים בהסכם הוגנים כלפי שני בני הזוג. ולפיכך, אין לחתום על ההסכם מבלי לקבל יעוץ ויצוג מקצועי ניטראלי.

שאול נוי

 

אם החלטת לשמור על הזכויות שלך במשפחה ובהליכי גירושין חייג אלינו עכשיו :  03-6132225 

או צור קשר ונחזור אליך בהקדם

סגור לתגובות.