גירושין בהסכמה

גירושין  |  בתי המשפט ובתי הדין  |  הסכם גירושין |  גט פיטורין  |  סרבני גט  |  התרת נישואין  |  גירושין בהסכמה

על פניו נראה שאין טוב יותר מאשר להתגרש בתהליך מזורז של הסכם גירושין, ואף על פי כן נמצא שרוב הגירושים אינם מסתיימים בהליך של הסכמה מחוץ לכותלי בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. מה היתרונות שיש בתהליך של גירושין בהסכמה? מה החסרונות? ומדוע כל כך קשה לבני הזוג לעשות זאת?

יתרונות של תהליך גירושין בהסכמה

תהליך גירושים מוסכם מכיל יתרונות רבים. ההסכמה לתנאי הגירושין חוסכת זמן משום שההליכים המשפטיים בבתי המשפט לוקחים זמן ארוך יותר מאשר גירושין בהסכמה שבסופם מגישים בני הזוג לבית המשפט או לבית הדין הרבני הסכם גירושין לאישור וסידור הגט נעשה בסמוך לכך.

הסכם גירושין חוסך כסף רב משום שהעלות לטיפול בתיק גירושין גדולה בהרבה מהעלות של תהליך הגירושין בהסכמה, אשר חוסך גם מתח ועגמת נפש עקב חוסר הוודאות שיש לגבי התוצאות הסופיות שיתקבלו בבית המשפט, ומשום שלאדם הרבה יותר קל לקבל שינויים בהסכמה מאשר שינויים בכפייה. 

רוב בני הזוג אינם מצליחים ללכת בדרך של גירושין בהסכמה

ולמרות האמור עד כה נמצא שרוב בני הזוג אינם מצליחים ללכת בדרך של גירושין בהסכמה ויש לכך שתי סיבות עיקריות. סיבה אחת הינה סיבה כספית והסיבה השנייה הינה סיבה רגשית.

מצד הסיבה הכספית יש בלא מעט מקרים מצב שבוא אחד מבני הזוג סבור שהצד השני מסתיר ממנו כספים, חסכונות וכד', והדרך היחידה והטובה ביותר לחשוף את הכל הינה באמצעות הגשת תביעה לפרוק השיתוף ואיזון המשאבים.

הצד הרגשי מורכב

הצד הרגשי מורכב יותר וכשיש ילדים משותפים אז המורכבות רק עולה. הדרך הקצרה אשר מובילה לגירושין בהסכמה נתקלת לעיתים בהתנגדות מנטאלית חברתית מצד אחד מבני הזוג או משניהם גם יחד. גירושים בהסכמה גם מחייבים את שני בני הזוג להיות בשלים מספיק בכדי לעשות את המעבר המהיר בין הימצאות במקום שיתופי במסגרת הנישואין למקום שאחרי הגירושין.

המחשבה על המעבר המהיר של הצדדים ממצב אחד למצב שני, וההתנתקות מהמסגרת, אשר תהיה קשה ככל שתהיה, יוצרת תחושה של חלל ריק וחוסר וודאות אשר מכבידים מאוד על האדם ומאריכים את הדרך שלעיתים לא מסתיימת כלל בגירושין בהסכמה.      

כשיש ילדים משותפים

וכשלבני הזוג יש ילדים משותפים, הקושי הרגשי והכלכלי להיכנס לתהליך מהיר של גירושין בהסכמה רק הולך וגדל, בעיקר מצד האב. האב שהיה רגיל לראות את הילדים מידי יום ביומו ובאופן חופשי, נאלץ לוותר לטובת האם על זמן יקר במחיצת הילדים, משום שלאם יש עדיין עדיפות נורמטיבית על פניו במשמורת ילדים. האב והילדים יאלצו להסתפק בהסדרי ראייה מוגדרים מראש ובתאום עם האם, דבר שיהיה מאוד לא נעים להרבה מאוד אבות ויש לציין שגם לילדים.

יותר ויותר אבות זוכים במשמורת משותפת

משמורת משותפת של שני ההורים יכולה להועיל מאוד לקשר בין האב ולילדים, ואכן בשנים האחרונות חל מהפך לפיו יותר ויותר אבות זוכים במשמורת משותפת בהחלטות בית המשפט. דא עקא שמדובר בשושנה וקוץ בה, משום שמלכתחילה מזונות ילדים חלים ברובם על האב, ויוקר המחיה בישראל מקשים מאוד על האב לשלם את המזונות, בין אם התבצע גירושין בהסכמה או לא. במשמורת משותפת, על אף שהפסיקה קובעת שיש להפחית מהאב עשרים וחמישה אחוז מגובה המזונות, מתקבלת תוצאה שהאב מוציא על הילדים יותר במשמורת משותפת מאשר במצב שבו הילדים נמצאים במשמורת האם, משום שההוצאה שהאב צריך להוציא על הילדים בחצי מהזמן בו הם נמצאים אצלו גדולה יותר מעשרים וחמש אחוז מהמזונות.

סכום מזונות קטן מקבל נפח גדול במשך שנים

מהאמור לעיל נמצאנו למדים שלגבר קשה יותר להיכנס לתהליך גירושים בכלל וגרושים בהסכמה בפרט, משום שהדרך הקצרה להפסיד את משמורת הילדים ויחד עם זאת לשלם את רוב מזונותיהם אינה מטיבה עימו. לפיכך, אם בדעתנו לשמור על זכויות הגבר במשפחה הרי שעל אף שמשמורת משותפת מטיבה עם הילדים, הרי שלגבר אין מנוס מאשר להשאיר את המשמורת לאם, אלא אם יש לו אפשרות כלכלית לשאת בהוצאות של הילדים במשמורת משותפת. ובכל מקרה על הגבר לעשות כל שביכולתו, ובכל האמצעים החוקיים בכדי להתחייב על מזונות מינימליים, בין אם מדובר בתהליך של גירושין בהסכמה ובין אם מדובר בפתיחת הליך משפטי בערכאות המתאימות. יש לזכור שתשלום מזונות חל על בסיס חודשי ולמשך שנים כך שאפילו סכום קטן מקבל נפח גדול כאשר יש לשלם אותו במשך שנים.  

שאול נוי

 

אם החלטת לשמור על הזכויות שלך במשפחה ובהליכי גירושין חייג אלינו עכשיו :  03-6132225 

או צור קשר ונחזור אליך בהקדם

סגור לתגובות.