אלימות במשפחה

אלימות בכלל ואלימות במשפחה בפרט הנם מבין המעשים שכל חברה נאורה מבקשת למנוע לנוכח הנזק הגדול שהם גורמים לה. לפיכך, ולאור ריבוי מספר התלונות אשר הוגשו בשנים האחרונות למשטרת ישראל בגין אלימות במשפחה, הוקמה מחלקה משטרתית מיוחדת לטיפול ו – מניעת אלימות במשפחה אשר נקראת מחלקת אלמ"ב.

תחילתו של אירוע אלימות במשפחה

אירוע של אלימות במשפחה יכול להתחיל בוויכוח סתמי בין בני זוג אשר יוצא מפרופורציות ומגיע לכדי תלונה במחלקה למניעת אלימות במשפחה של משטרת ישראל. 

האישה יכולה להתגרות בגבר, ליצור פרובוקציות בכדי לגרום לו להתפרצות, להגיש תלונה על אלימות שלא הייתה, להוציא דברים שקרו באירוע מסוים מהקשרם, להוסיף דברים שלא נאמרו, או להפוך ויכוח שיגרתי בני זוג מתוחים ממשבר בזוגיות בניהם, לאירוע אלימות פלילי.

רוב התלונות מגיעות מצד נשים כנגד גברים על אף שנשים אינן חפות מגילויים של אלימות כלל. למעשה, אלימות של נשים מתבצעת במקומות שנשים בטוחות שלא יתפשו אותן וכנגד מי שאיננו יכול להתגונן מפניהן, וכמו כן נשים נוהגות באלימות מילולית ורגשית.

חקירת הגבר במחלקה למניעת אלימות במשפחה

כאשר הגבר יוזמן לחקירה במחלקת אלמ"ב לאחר שהאישה הגישה נגדו תלונה הוא יופתע לגלות שמתייחסים אליו כאל אשם עוד בטרם הציג את גרסתו והיחס אליו לא ישתנה גם אם יש לו עבר נקי מכל מעשה פלילי.

למעשה, תלונה משכנעת של האישה במשטרה על אלימות במשפחה מצד הגבר מובילה במקרים רבים לכך שהמשטרה תרחיק את הגבר מהבית למספר ימים עד חודש. כגודל נחישותה של האישה, ההדרכה שקיבלה, יכולת המשחק, הדמיון שיש לה והראיות שתציג, כך יגדל הסיכוי שמשטרת ישראל תגיש כנגד הגבר כתב אישום פלילי.

הגשת תלונת שווא במשטרה כנגד גבר או בקשה לצו הגנה בבית המשפט, לרוב מסמל שהאישה כבר החליטה להיפרד מהגבר או להתגרש ממנו. ואולם, גם אם האישה תתחרט ותודה בכך שעשתה טעות, עדיין הקשר הזוגי לא יוכל לחזור לקדמותו לאור משבר האימון שנוצר בין בני הזוג. 

צו הרחקה מהבית ומהילדים

הקלות הבלתי נסבלת אשר מאפשרת הנורמה בישראל לאישה לזכות גם בצו הגנה כנגד הגבר בבית המשפט בטענות סרק הפכה לכלי נשק יעיל מאוד כנגד גברים בתקופת הליכי הגירושין. לאישה ידוע שגם אם יתגלה שהיא בודה מליבה מעשיות, הרי שהסיכוי שהיא תועמד לדין על כך הינו קטן לעומת הלחץ הגדול שהיא תוכל להפעיל על הגבר בדרכה להשיג שליטה על הבית הילדים והכספים המשותפים בתקופת הליכי הגירושין.

אין חולק בדבר גודל הצער ועוגמת הנפש אשר עוברים על אדם כאשר הוא מואשם באשמות סרק פליליות כנגד האישה ו/או הילדים, וכל שכן כאשר הוא מקבל צו הרחקה מהבית ללא שום הצדקה על פי ה- חוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1951, או על פי חוק מניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001. הרי ביתו של אדם וילדיו הם מבין הדברים החשובים לו בחיים, אם לא החשובים ביותר.

הקמת היחידה המיוחדת במשטרה לטיפול ומניעת אלימות במשפחה אמנם פתרו חלק מדרישת המקצועיות וההבנה אשר דרושה לטיפול באלימות במשפחה, אלא שהם לא פתרו את השיטה לפיה מעמדו של הגבר אל מול תלונות אלימות מצד האישה נחות יותר, וגברים רבים מידי מורחקים מביתם על לא עוול בכפם.

האם ניתן למנוע צו הרחקה בגין אלימות במשפחה ?

ועל אף האמור, במקרים רבים ניתן לצפות מראש אפשרות שהאישה תגיש תלונת סרק במשטרה, ובצעדים מקדימים ניתן למנוע את התסריט שבוא האישה תזכה במשטרה לתמיכה מרחיקה לכת כנגד הגבר שיורחק מהבית לאלתר. לפיכך, ערנות ויוזמה של הגבר יכולים לעזור לו מאוד להימנע מעגמת נפש וצער אשר מלווים את הרחקתו מהבית ומהילדים בתלונת סרק על אלימות במשפחה.

שאול נוי

 

מניעת הטרדה מאיימת  |  צו הגנה |  צו הרחקה מהבית

 

אם החלטת לשמור על הזכויות שלך במשפחה ובהליכי גירושין חייג אלינו עכשיו :  03-6132225 

או צור קשר ונחזור אליך בהקדם

סגור לתגובות.